En ole aivan varma tästä, mutta veikkaukseni on vahva. HYVIN PURESKELTUA -blogi saattaa olla maailmankaikkeuden ensimmäinen blogi, joka alkaa vieraskynä-kirjoituksella. Mutta PURE Suuhygienistipalveluiden kohdalla se oikeastaan kuuluu asiaan. Tämä yritys haluaa tehdä asiat omalla tavallaan, joten mikseipä blogiakin voisi aloittaa hieman totutusta poiketen.

Tämä on elämänmakuinen tarina siitä, kuinka kaksi lahtelaista pienyrittäjää löysi toisensa, ja kummallakin oma arki helpottui. Toisella tosin pienimuotoisena yllätyksenä…

Yhteistyöstä kiitos Lahdelle

Tutustuin PUREn yrittäjä Kati Turuseen keväällä 2020, kun hän oli saanut ilokseen Lahden kaupungilta yrityspalvelusetelin, jonka lahtelainen pk-yritys sai käyttää valitsemiinsa myynnin tai markkinoinnin palveluihin. Minun yritykseni oli palveluntarjoajien joukossa. Tiedän puhuvani nyt kahdella suulla, kun lausun suuret kiitokset Lahden kaupungille tästä yrittäjämyönteisestä teosta koronakevään haasteissa. Minä sain uuden asiakkaan, ja asiakkaani sai minun ammattitaitoni käyttöönsä uuden yrityksen markkinointia pohtimaan.

Huomasimme heti ensimmäisessä tapaamisessa olevamme vahvasti samalla aaltopituudella, mikä on onnistunutta markkinointia ja viestintää suunniteltaessa aivan perusedellytys. Lähestymistapoja on monia eivätkä kaikki toteutustavat välttämättä tunnu yritykselle A sopivilta, vaikka yritys B:lle ne olisivat aivan napakymppijuttuja. Luovan suunnittelijan pitää nähdä syvälle yrityksen sieluun ja pyrkiä sanoittamaan (yrittäjän) sielusta ja sydämestä löytyvät arvot niin, että asiakas voi arvioida, onko tämä yritys häntä varten.

Tätä työtä olemme tehneet yhdessä Katin kanssa kesästä asti vahvasti yhteisessä rintamassa. Kati on moneen otteeseen kiitellyt sitä, että olen hänen apunaan ja tukenaan asioissa, jotka ovat hänelle itselleen vieraita. Kiitokset ovat tuntuneet tietysti mahtavilta. Juuri tätä vartenhan minä olen oman yritykseni perustanut. Haluan palvella omia asiakkaitani tasan yhtä hyvin kuin Kati omiaan.

Mitä enemmän Katia hänen toimialastaan ja ammattitaidostaan jututin, sitä enemmän alkoi myös oman suun vallitseva ”status” hirvittää. Myönsin Katille, että olen juuri niitä ihmisiä, jotka reagoivat yleensä vasta, kun johonkin sattuu. Kun ei vain mukamas arjessa ehdi. Hampaiden päivittäishoidossakin olisi varmasti älyttömän paljon skarppaamisen varaa.

Koko yrityspalveluseteli alkoi tuntua kohtalon johdatukselta. Jos en NYT ota itseäni niskasta kiinni ja avaa suutani tälle mahtavalle huippuammattilaiselle, niin en sitten koskaan. Itselläni on paljon kokemuksia siitä, kuinka tämän alan ammattilaisilla on hieman ikävä tapa nalkuttaa, nuhdella ja heristää sormea. On inhottava istua vastaanottotuoliin anteeksipyydellen ja selitellen. Joojoo, tiedän kyllä, mutta kun… Olin varma, että Kati ei ikinä niin tekisi. Sovimme, että varaamme minulle ajan vielä tälle syksylle.

Reikä hampaassa ei ollutkaan reikä!

Syyskuun lopulla laitoin eräänä perjantai-iltana Katille hätääntyneen WhatsApp-viestin.

Moi! Pakko avautua sulle heti tuoreeltaan. Kun on pitänyt sitä aikaa varata, kun tunnen, että on ainakin kilo hammaskiveä suussa ja muutenkin on pelottanut kaikki, mistä olet puhunut. Mulla on varmaan kaikki ne karmeat suusairaudet! No mutta, nyt tuli tällainen akuutti oire: Mulla on tällä viikolla ollut ihan kummallista kokonaisvaltaista särkyä/vihlontaa suussa ja hampaissa. Tänään sitten työpäivän aikana särky äityi niin kovaksi, että olin satavarma, että siellä on reikä. Menin akuuttipäivystykseen ja ajattelin, että ihanaa, nyt paikka hampaaseen ja särky hellittää heti. Mutta hammaslääkäri ei nähnyt reikää, joten otti ihan kuvat. Ei reikiä, hampaat kuulemma siistit. Kysyi, onko mulla ollut stressiä? No ööh, juuh ehkäpä vähäsen, kun on tämä koronavuosi ollut yrittäjälle aika rankka ja nyt on ihan superhektinen syksy… Entä onko hartiaseutu jumissa? Ai että onko!

Lääkkeeksi buranaa viikon kuurina, puremalihasten harjoitusohjeita ja käsky ottaa rennommin. Huh mikä shokki!

Heti viestin lähetettyäni alkoi hävettää. Perjantai-ilta ja minä avaudun paniikissa omista purentalihasvaivoistani!

Vaan mitä tekeekään Kati. Tietysti juuri sitä, mitä hänen yrityksensä asiakaslupaukseen on kirjattu paperilla. Hän vastaa nopeasti ja ensitöikseen rauhoittelee minua. Kati lupaa ottaa minut vastaanotolle heti seuraavalla viikolla. Katsottaisiin rauhassa koko suuni ja purentalihasten kunto, tarvittaessa laitettaisiin lähete tarkempiin kuvauksiin. Suuhygienistin monipuolisella ammattitaidolla hän lupaa hieroa jumittavia purentalihaksiani. Viesti päättyy sydänhymiöön ja sanoihin Kyllä kaikki järjestyy, älä huoli.

Olen niin helpottunut ja onnellinen Katin olemassaolosta, että minulta pääsee pieni itku.

Seuraavalla viikolla menen Katin vastaanotolle ja saan vahvistuksen siitä, että KAIKKI se, mitä PUREn markkinointiin on sanoiksi puettu, on todellakin totta, ei pelkkiä suuria lupauksia. Tai oikeastaan kaikki on itse koettuna jotain vieläkin parempaa. Olen hyvissä ja varmoissa käsissä. Minua kohdellaan asiakkaana tavalla, jota en ole koskaan aiemmin hammashoidon vastaanotolla saanut.

Saan arvion purentalihasteni kunnosta sekä hyvät kotihoito-ohjeet. Ja se ”kilo hammaskiveä” (joka onneksi oli hieman yläkanttiarvio) saadaan samalla käynnillä hellävaraisesti pois. Kati kertoo koko ajan mitä hän seuraavaksi tekee. Hoitokokemus on äärimmäisen miellyttävä. Katilla ei ole mikään kiire. Hän keskittyy vain minuun.

Tiedän, että seuraavan kerran kun tulen Katin hoitoon, tapahtuu se jo Katin ikiomalla vastaanotolla PURE-brändin alla uudessa osoitteessa. Lähden kotiin huojentuneena siitä, ettei suussani ollutkaan kaikkia mahdollisia suusairauksia, vaan tilanne oli täysin hallinnassa. Olen samalla myös älyttömän ylpeä siitä, että omalla ammattitaidollani olen voinut auttaa tämän upean yrittäjän alkuun pitkäaikaisen unelman toteuttamisessa.

Onnea matkaan Kati! Olet suuhygienisti supersuurella S-kirjaimella.

Terhi Kangas, Toteuttamo Verbaali